Onze eerste week met de Bazbus - Reisverslag uit Port Saint John’s, Zuid-Afrika van Joy Kreeft - WaarBenJij.nu Onze eerste week met de Bazbus - Reisverslag uit Port Saint John’s, Zuid-Afrika van Joy Kreeft - WaarBenJij.nu

Onze eerste week met de Bazbus

Blijf op de hoogte en volg Joy

14 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Port Saint John’s

Week 1: Capetown - Hogsback

2 maart:

07:50 bij Protea hotel want daar zou om 08:00 de Bazbus zijn om ons op te pikken maar dit werd 09:00, gelukkig waren ze ons niet vergeten.. Op naar onze eerste stop, Stellenbosch zo'n 40 minuten van Kaapstad! Ik kreeg ineens flashbacks want ik heb daar dus 2 jaar geleden ook geslapen in Stumble inn. We zijn eerst de stad in gegaan om te ontbijten en daarna wat boodschappen gedaan. Rond half 1 werden we opgehaald door Leste een vriend van Franklin om naar de eerste winetasting te gaan! We zijn eerst naar Zevenwacht gegaan en hebben daar een winetasting gedaan, de uitleg werd gegeven in het Afrikaans, erg leuk! Daarna zijn we gaan lunchen, lekker een salade op met garnalen. Daarna was het tijd voor een chocolade winetasting, de combinatie is zo lekker!

'S avonds zijn we naar delaire craft gegaan om foto's te maken van de zonsondergang en de bergen! Hier hadden we ook uitzicht op de berg Simon van der Stel, de berg kenmerkt zich door Simon van der Stel die daar ligt te slapen! Daarna hebben we een heerlijke pasta gegeten! Helaas was de nacht wat minder, ik heb een hele colonie aan muggen door moeten slaan voordat ik eens kon slapen.. De volgende dag had ik wel geteld 15 muggen bulten grrr!

3 maart:
Met wat vertraging zijn we weer met de shuttle richting Somerset West gegaan om daar onze reis te vervolgen naar Wilderniss, het was echt de warmste dag van de week en wij moesten 8 uur lang in 't busje zitten naar onze volgende bestemming.. Dit was echt afzien zeker zonder airco, zelfs als we de raam open hadden dan kwam er warme lucht naar binnen! Om 18:00 kwamen we aan bij Fairy Knowe backpackers en zijn we met Tarzan, jongen met krullend haar en blauwe ogen naar 't centrum gebracht samen met Claudia en Jessica om daar boodschappen te doen en over het strand te lopen. Ze hebben hier maar een kleine supermarkt dus besloten maar uit eten te gaan, weer haha ;) daarna terug gelopen naar de backpackers, hier kun je gewoon in het donker veilig over straat lopen!

4 maart:
De volgende dag zijn we gaan hiken naar de waterval. We hebben een coast to coast boekje waar alle backpackers in staan en de activiteiten per plek. Er stond dat je hier gratis kon hiken door wilderness national park maar dit was ineens veranderd dus toen maar betaald gaan hiken. Onderweg ben ik half aangevallen door alle muggen, niet leuk want ik had al een hele collectie aan muggenbulten! Uiteindelijk bij de 'mini' waterval aangekomen was daar een vrouw die woonde in wilderness en die zag m'n collectie op me been... Ze zei dat er aloë vera planten zijn die je kan open maken en daar komt dan verse aloë vera uit, echt verzachtend dus dat was fijn! Daarna lekker gechillt bij de waterval, helaas geen skinny dip want er kwamen al snel andere mensen bij;)

De terug weg dachten we een kortere route te nemen, de bosduif maar dit bleek dus een hele hike naar de top te zijn en alleen maar klimmen! Nadat de kuitspieren bijna op springen stonden hadden we toch wel waanzinnig uitzicht! 'S avonds zijn we weer richting het centrum gelopen en hebben daar gegeten bij cocomo, dit is een restaurantje waar elke avond een bandje speelt en waar alle locals naar toe komen.

5 maart:
De volgende dag was er niet veel te doen en moesten we wachten tot 16:00 want dan zou de bazbus ons weer oppikken. We zijn naar het dorpje gegaan, en heb voor het eerst een lekkere cappuccino gedronken en daarna een wandeling over het strand

Na wilderness hebben we onze reis vervolgd naar Port Elisabeth, hier moesten we verplicht slapen dus hebben hier alleen de nacht door gebracht en een drankje gedaan bij de bar.

6 maart:
De volgende dag door naar Sugarshack in East Londen, hier zaten we direct aan het strand! Helaas was het wat bewolkt dus hebben eind de middag even op het strand gelegen en daarna wat gegeten bij buccaneers, daar is het altijd heel druk en gezellig en alle mensen komen daar voor het lekkere eten ( lees friet met snacks) 's avonds kregen we een djembe workshop! 'S middags hadden we Richard ontmoet, hij was bezig met een djembe, dit maken ze van een geiten vacht! Hij is echt heel goed en heeft zelfs opgetreden in Amsterdam, erg gaaf.

7 maart: vandaag zijn we naar leeuwenpark gegaan, hier konden we kroelen met 2 baby leeuwtjes erg leuk maar ze waren nog wel veel op zichzelf en op elkaar ingesteld.

In onze dorm sliep een man, hij vertelde dat hij 35km verder op een lodge had, Mpongo. Hij stelde voor om daar heen te gaan en in een 5 sterren lodge te slapen, gratis... We hebben dit nagevraagd bij de backpackers of dat klopt en of we die man konden vertrouwen.. En ja dit hebben we aangegrepen met beide handen.

We hebben een taxi gepakt en zijn naar de lodge gegaan, echt waanzinnig een luxe kamer met bad en in de achtertuin allemaal bambi's, erg gaaf. We hebben lekker aan het zwembad gechillt en daarna de braai aangestoken en lekker stukkie vlees op! Daarna heeft die ons meegenomen op safari, we hebben de zebra's, giraffen en veel impala's gezien, en de zonsondergang. Deze avond hebben we lekker couscous gemaakt met verse groenten en lekker gechillt op onze kamer.

De volgende dag heeft hij ons weer terug gebracht naar sugarshack want vanaf daar zouden we met de shuttle naar Hogsback gaan.

8 maart:
Onderweg naar Hogsback, in de auto zat Albert, een local, Nadine zij kwam ook uit Nederland en 2 duitsers, chris en tineke met deze mensen hebben we 2 nachten door gebracht in Hogsback. Toen we aankwamen was het bewolkt en zijn we naar de supermarkt gegaan. Albert had het vuur aangestoken en heeft vers brood voor ons gemaakt, hun hebben die avond pap gegeten, dat is typisch Afrikaans het lijkt een beetje op griesmeel en smaakt eigenlijk naar niks haha! Wij hebben die avond een pizza gegeten en daarna met z'n allen bij de openhaard gezeten.

9 maart:
We wilden een combo-tour doen van mountainbiken, hiken en abseilen maar deze zat helaas vol dus zijn we zelf gaan hiken! De hike duurde zo'n 5 uur en bracht ons naar 3 verschillende watervallen. In het begin waren we al verdwaald.. We liepen rondjes en kwamen er achter dat we nog maar bij de 1e waterval waren terwijl het de 2e al leek.. We hebben hier lekker in gezwommen. Daarna zijn we naar de Madonna 'nd Child waterfall gegaan, deze is vernoemd naar een vrouw met haar kind die daar overleden zijn. Onder aan de waterval kon je zwemmen, dat was echt even verkoelend op zo'n hete dag.. Daarna de hike naar boven wat vooral klimmen was. Ons laatste punt was een boom van meer dan 15 meter hoog en meer dan 800 jaar oud. 'S avonds hebben we foto's gemaakt bij het beroemde 'bad' van Hogsback dat uitzicht geeft over dit mooie gebied en de hike die we hebben gedaan hier.

Een 'kleine' impressie van onze eerste week ;) de foto's staan op facebook!

Helaas hebben we nu steeds bewolking en regen dus misschien weer reden om een verslagje te typen want de dagen vliegen voorbij... Over precies een maandje sta ik weer op Nederlandse bodem :(

xxxxxxx

• 14 Maart 2015 - 15:38

Agnes:

Leuk te lezen wat je allemaal hebt meegemaakt. Het weer is hier ook nogal wispelturig, maar we maken er wel wat van.
    Wij kijken iig wel uit naar de regen na een een droog (wit) seizoen. Moeilijk voor te stellen als Nederlander misschien. Ik hoop voor jullie dat het een poosje zonnig wordt.
    Een goede reis nog en tot donderdag. Indien mogelijk, laat ons 's ochtends weten hoe laat je min of meer verwacht aan te komen bij de Wimpy?
    Tot gauw.

Jan Kreeft:

Leuk om te lezen

• 17 Maart 2015 - 16:08

Martien:

Joy, al weer het tweede verslag, leuk om te lezen van je hernieuwde kennismaking met het land. Eenmaal een reiziger...altijd op stap.

Groeten,

Martien