Borneo - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Joy Kreeft - WaarBenJij.nu Borneo - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Joy Kreeft - WaarBenJij.nu

Borneo

Door: Joy

Blijf op de hoogte en volg Joy

03 Februari 2016 | Maleisië, Langkawi Islands

Kuching, first part of Borneo

Aangekomen op het vliegtuig zijn we met de taxi naar old Chinatown gegaan, we hebben al op veel plekjes in de Chinatown area gezeten maar tot nu toe allemaal goed bevallen. We hebben geboekt voor 1 nacht in threehouse B&B. Bij een B&B zit vaak het ontbijt inbegrepen hierbij moet je denken aan witte casino boterhammen die je kan toasten, jam koffie en thee. Lief vrouwtje en een relaxte plek. Eerst maar even wat eten, onderweg hadden we sushi gezien dus als sushi verslaafde konden we aan niks anders meer denken haha ;) lekker sushi gegeten al smaakt die in Kaapstad nog steeds het best en kunnen ze hier ook niet aan Sumo tippen. Dit keer eens even geen wekker en alles op 't gemakje. De volgende dag is het zondag dus konden geen tours boeken! Achteraf maakte dit niks uit want we wilden gaan slapen in Bako National Park maar de zondag hebben we een beetje in de stad rondgehangen.
Het lijkt hier net Nederland, veel regen zien we hier helaas dus geen idee wat we konden gaan doen tot dat iemand met een flyer langs kwam van massages. Op zoek naar I love my body en even genieten van een full body massage, dit was echt genieten zeg! Helemaal zen en ontspannen zijn we op zoek gegaan naar top spot voor heerlijk verse vis! Topspot zit boven een parkeergarage en had een beetje hetzelfde idee als de Red Garden in Penang. Overal eettentjes met verse vis en groentes, we werden meteen naar tafel geleid met een menu kaart voor onze neus, dit keer gingen we voor een ander lekker visje met oestersaus, groenten uit Kuching en bbq garnalen, heerlijk dat het allemaal zo vers bereid wordt. Daarna lekker ons bedje in want de volgende dag gaan we richting Bako National Park.

Al vroeg uit de veren, klein rugtasje mee en ons ingesmeerd en wel lopen we richting de bushalte. Voor een euro kan je richting National Park, we hadden nog niks geboekt dus hopen dat er nog plek is om daar te slapen. Een jongen in de bus vroeg of hij de kosten van de boot met ons kon delen, prima! Vaak betaal je hier per boot dus hoe meer mensen er in gaan hoe goedkoper het wordt. Helaas was het hier niet het geval en betaalden we allemaal net zo veel. Op naar Bako National Park, waar we ons eerst moesten melden, gelukkig was er nog een huisje over, heel cheap ook nog geen 12,50 met z'n 2en. We konden alleen pas inchecken vanaf 14:00 dus eerst maar eens wat eten! Er was 1 restaurantje in het park waar ze ontbijt, lunch en avondeten verzorgde in buffetvorm. Het idee dat het er al een tijdje lag weerhoud ons er niet van om wat te eten. Helaas hebben ze hier alleen witte boterhammen, niet echt bevordelijk voor het hiken maar ach we moeten iets binnen krijgen.

We hadden gevraagd wat de leukste hike was om nu te doen aangezien we voor 17:00 weer terug moesten zijn om in te checken. We hebben eerst de trail pandan Kecil gedaan, deze was 2,6 km waar je in totaal 3 uur over zou doen. In het begin was het lekker klimmen en klauteren, zweer druppels van top tot teen haha heerlijk! We hadden allebei een legging gekocht bij de Cotton On, ja deze leuke winkel hebben ze hier ook. Een hoop muggen dus beter om een lange broek te dragen. Na een tijdje zagen we eindelijk geel op de bomen, de route die wij moesten volgen. Onderweg helaas geen beesten gezien, op een gegeven moment kwamen we 2 hikers tegen die zeiden dat het niet zo heel ver meer was, pfoe gelukkig want we keken uit naar het strand en ja hoooor daar kwamen we uit op een hoge rots, prachtig uitzicht. Een man en een vrouw lagen lekker te chillen in de schaduw, maar nog steeds geen apen gezien waar we voor kwamen, de neusaap was helemaal nergens te bekennen. Er waren 2 gidsen boven en die vertelden dat er beneden apen waren, nou wij naar beneden naar het strandje en ja hoor weer van die brutale aapjes die al op de uitkijk zaten of we eten hadden. Vanaf het strandje kon je ook een boot terug nemen, maar wij als 2 sportieve dames gingen natuurlijk ter voet terug ;) nog even een appeltje gegeten in de schaduw en op 't moment dat we deze weg gooide zat er alweer een aapje in de aanval. Even m'n hart in me keel alsof die me weer wilde aanvallen, toch nog wel een trauma aan overgehouden bij de Batu Caves haha. Op de terug weg leek 't veel sneller te gaan, daarna lekker even relax op bed gelegen, uitgezweet en gewacht tot we konden avond eten. Rijst met kip stond er weer op het menu, verrassend he. Om 20:00 gingen we mee met the nightwalk, hier zouden we vooral veel insecten gaan zien, slangen en gevaarlijke spinnen echt m'n favoriet dus.

Om 20:18 gingen we dan eindelijk van start, gelijk al een giftige groene slang gezien, echt een ieniemienie, daarna wat dieper 't bos in en daar zagen we dezelfde slang alleen dan wat groter formaat. Onderweg hebben we veel kikkers gezien, wat een geluid komt er uit die kleine beestjes niet normaal. Ook veel spinnen, zelfs eentje boven ons hoofd nou je zou er zo in lopen, gelukkig ben ik maar klein maar Jackie had bijna de spinnenweb te pakken. Leuk die spinnen en dan te bedenken dat ze nog giftig zijn ook. Het was een leuke ervaring om 's nachts zoveel dieren tegelijk te horen. We hadden aan de gids gevraagd waar we nou de neus aap konden spotten, hij gaf als tip om rond 06:30 rond het kamp rond te lopen zodat we kans hadden om de neus aap te spotten. Lekker een koude douche en bedje in want dat betekend weer vroeg uit de veren. Het werd al snel licht maar nog geen neus aap te zien, we liepen terug richting ons huisje en hoorden van alles kraken in de bomen dus besloten de trail te volgen die we tijdens de nachtwalk hadden gedaan. En ja hoor daar zagen we een ander soort aap, dit keer geen kleine vervelende gemene aapjes maar een bruine te zien vanaf de achterkant. Eindelijk we zagen deze beauty meteen, is ook niet te missen met zo'n neus haha wel gaaf om te zien. Deze aap kun je dus alleen in Borneo spotten dus deze kunnen we weer afvinken van ons lijstje. Ineens begon het te stort regenen, lijkt Nederland wel. Eerst een ontbijtje meegepakt en op naar nog een hike in het bako national park, deze hike is maar 800 meter maar toch geven ze aan dat je een uur over die hike doet om er te komen omdat het weer veel klimmen en klauteren is, dit maakt het zwaar en intensief maar toch geeft dit wel echt het jungle gevoel. Uiteindelijk weer aangekomen bij een verlaten strandje waar we weer de neusapen konden spotten in de bomen, vroeg op de morgen zijn ze volgens mij het actiefst haha.
Rond 11:00 de boot terug genomen richting het park, het begon ineens weer volop te gieten, kletsnat lekker in de bus met airco aan heel fijn. Terug naar het hostel en kijken of we onze volgende vlucht kunnen boeken naar Kota Kinabalu.
Dit is elke keer een gedoe aangezien de prijzen flink schommelen. Het openbaar vervoer is hier bijna niet te doen aangezien de wegen niet zo goed bereikbaar zijn.

We zijn eerst terug gegaan naar treehouse b&b om even op te drogen en bij te komen, daarna lekker een koude douche genomen en richting ons favo tentje met heerlijke saté, wel van varkensvlees gemaakt maar echt heerlijk. Daarna bij de starbucks gezeten om onze reis verder vast te zetten. Gelukkig hebben we al een aantal vluchten vastgezet richting Manilla (Filipijnen) en onze terugreis naar Kuala Lumpur via Singapore. S avonds wilden we eten bij BlaBla maar die was dicht dus daar ging ons plan! Toen maar op zoek gegaan naar een ander eettentje, heel de tijd rondjes gelopen aangezien we weer besluitloos waren met wat we wilden eten dus het werd pizza. De volgende dag wilden we naar Semenggoh Nature Reserve om hopelijk de Oerang Oetans te spotten.
06:00 ging de wekker om vervolgens de bus te pakken, nog half slapend kwamen we daar aan. Echt overal betalen wij als toerist meer entree geld dus wij naar binnen, eerst een helse klim naar boven waar we vervolgens nog een uur konden wachten tot het tijd was om de apen te voeren. Onderweg zag alles er al verlaten uit en waren alle paden dicht. Er was 1 duits stel die zaten bij ons in de bus maar verder was het park stil en verlaten tot er een bus kwam vol met mensen uit Tsjechië. Ze kwamen ons vertellen dat het fruitseizoen was dus er een kleine kans is dat de oerang oetans komen om te eten. Als ze er ergens één spotten dan zouden we er heen gaan maar dat was dus nog de vraag ;) wat een gedoe, uiteindelijk was het 10:00 en na een half uur gaven ze de moed al op en werden we eigenlijk vriendelijk verzocht om het park te verlaten. Geen hikes niks zoals in de lonely planet werd verteld, alles was gesloten. Daar konden we nog een uur op de bus wachten om vervolgens een halve dag weg te gooien. 'S middags hebben we maar wat rond gedwaald in de stad, pfoe te lang in deze stad maar goed morgen richting Kota Kinabalu, finallly...

We hadden trek in Indisch eten dus hadden op google maps het één en ander opgezocht. Het zou 25 minuten lopen zijn, nou dat duurde en dat duurde maar na een half uur toch maar de weg gevraagd, werden we een soort van terug gestuurd en moesten we een blauw gebouw vinden haha maar die leek verder dan gedacht denk dat we na een uur eindelijk ons restaurantje hadden gevonden, wat een leuke dag was dit maat wel een heerlijke afsluiter, Indisch eten! Het is leuk om van zoveel culturen te eten, erg lekker.

Gelukkig hebben we in deze dagen veel uit kunnen zoeken en 2 nachtjes geboekt in Kota Kinabalu waar we even op kunnen laden met vitamine D op het strand om daarna de Jungle in te gaan voor 3 dagen via Uncle Tan, hier hebben we veel over gelezen dus dat moet helemaal goed komen.

In Kuching hebben we echt de lekkerste saté gegeten, deze was dan wel gemaakt van varken maar echt om je vingers bij af te likken. Ook hebben we hier een typisch gerecht uit de streek Kuching geproefd, Laksa. Een lekker pittig soepje met garnalen, kip en dunne noedels.

XXX