Ticket verlengd - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Joy Kreeft - WaarBenJij.nu Ticket verlengd - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Joy Kreeft - WaarBenJij.nu

Ticket verlengd

Door: Joy

Blijf op de hoogte en volg Joy

03 Mei 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

I'm still loving Capetown...

Even weer een kleine update hoe het hier gaat in Kaapstad. De herfst is begonnen maar heb heel de week weer lekker van het zonnetje kunnen genieten dus heb geen klagen. Op stage is het nog steeds hetzelfde de kinderen zijn hard bezig voor hun laatste rapport om goede cijfers te behalen. Sinds die nieuwe Social Worker er is wordt er veel stil gestaan bij dagen zoals Earth day en afgelopen zaterdag was het Freedom day. We hebben hier maandag bij stil gestaan. Dit was heel erg interessant zeker toen Uncle Jeff vertelde over zijn geboorteland Angola hoe die werd ingenomen door de blanken en Aunte Mini komt uit District six, dit was een gebied wat is plat gegooid door de blanken en hierdoor zijn de townships hier ontstaan en moesten ze op straat een nieuw bestaan op gaan bouwen zonder water en elektriciteit. De townships herken je hier aan de golfplaten huisjes. Het was voor Hanneke en mij best confronterend wat de Nederlanders allemaal hebben gedaan hier in Afrika. Maar het is goed om daar bij stil te staan.

Afgelopen vrijdag hebben we voor ons onderzoek een aantal kinderen geïnterviewd. Het is heel erg interessant om meer over ze te weten te komen. We hebben gepraat over hun geboorteland, wat der eden was dat ze naar Zuid-Afrika zijn gekomen of gevlucht en hoe ze bij Lawrence House zijn gekomen. Er schuilt heel wat achter die schattige kindjes waar ik mee werk en dan kom je er eigenlijk pas achter wat een overlevingsstrategie die kinderen hebben en wat ze al dan niet op jonge leeftijd al mee hebben gemaakt. Soms is het echt hartverscheurend als je zulke dingen hoort.

Afgelopen weekend zijn we naar Stellenbosch geweest met Jessy, Joan, Tessa, Marianne en Joris. Zaterdag ben ik eerst met Jessy naar het internet café gegaan, wat sollicitaties de deur uit gegooid want dat wil ook nog niet lukken. Het internet is nog steeds vaak slecht bij het hotel dus voor 1 euro kan je al een uur op internet al is daar geduld ook een schone zaak. ’s Middags hebben we de trein gepakt richting Stellenbosch, dat is een klein uurtje met de trein. Wij nemen altijd eerste klas maar er is ons dus verteld dat het op zich niet uit maakt welke klas je neemt want de mensen die een derde klas kaartje kopen gaan in de eerste klas zitten. Omdat we zondag vroeg de wijntour gingen doen leek het ons verstandiger om een nachtje te slapen in Stellenbosch dus hadden we een hostel geboekt, Stumble in. Stellenbosch staat bekend om zijn studentenleven en daar hebben we zeker even een kijkje in genomen. We zijn eerst uit eten geweest bij Java en daarna richting het centrum gelopen. Het maakt al een groot verschil met Kaapstad want hier kan je gewoon op straat lopen en bij ons zou je al een taxi moeten nemen omdat het donker wordt. Hier zie je vooral veel ‘blanke’ afrikanen en iedereen praat Afrikaans tegen je als ze bijvoorbeeld tegen je aanstoten.
Zondag zijn we eerst ons ontbijt bij de BP wezen halen om vervolgens met de trein 2 stations terug te gaan want daar begonnen we onze mountainbike tocht. We hadden gekozen voor de ‘zware’ route van 20 kilometer met veel klimmen. Eerst alle fietsen afgesteld en daarna met ons fiets helmpje op naar wijnboerderijen. De eerste paar kilometers waren flink doortrappen en vooral veel klimmen. Toen kwamen we bij een punt waar je uitzicht had over Stellenbosch en aan de andere kant zag je de Tafelberg. We hebben door de wijngaarden heen gefietst waar er overal besjes en druiven hingen die je zo van de tak af kon plukken en kon opeten. Ook hebben we olijven geproefd maar die zijn echt totaal niet lekker als ze rechtstreeks van de boom komen.

Daarna zijn we doorgefietst bergafwaarts richting de eerste wijnproeverij. Ik had wat last van een ‘lichtelijke’ kater maar de wijntjes smaakte prima om 11:00. Kort daarna hadden we al onze volgende wijnproeverij in Spier dit was echt een mooi gebied. Wij hebben binnen de wijnproeverij gedaan maar buiten had je een groot veld waar je kon picknicken met op de achtergrond de bergen. Daarna zijn we door gefietst naar onze laatste wijnproeverij. Terwijl we in de tuin ons eten hadden besteld gingen we onze laatste wijnproeverij doen maar die gingen er moeizaam in na al die wijntjes. We hadden ‘late’ lunch en ik had als gerecht Bobotie dit is typisch Afrikaans. Het is rijst met gehakt en ei en dit maken ze heel zoet doordat je er zelf banaan, kokos en een soort van jam over heen kan doen. Nadat we ons buikje weer vol hadden gegeten zijn we door gegaan naar onze laatste stop de Brandy proeverij. Ik kon haast niet meer want ik had echt ‘zadelpijn’. We waren net op tijd maar hebben lekker op het gemakje Brandy gedronken al is dit niet helemaal mijn ding maar het was gezellig.

We waren helaas niet op tijd voor onze trein en we moesten 2 uur wachten maar onze gids was er niet zeker van of de laatste trein wel zou rijden dus hadden we maar besloten om met z’n vieren achter in de auto te gaan bij Marianne en Tessa. Marianne was achteraan gekomen met de auto omdat ze zaterdag ziek was.
Helaas hebben we hier niet veel meegekregen van de troonswisseling alleen wat berichtjes op nu.nl gelezen maar ook wij hebben hier Koninginnedag gevierd. ’s Avonds zijn we naar de Tommy’s gegaan, dit is een Nederlands café waar je weer even het idee had dat je in Nederland stond te feesten. Zelfs de broodjes kroket waren aanwezig, of ze lekker waren kan ik jullie niet vertellen maar het was een top feestje. Heerlijk bier over je heen en iedereen die op je tenen staat te dansen maar we kunnen wel zeggen dat we onze laatste Koninginnedag in Kaapstad hebben gevierd.

Ik krijg veel reacties of het lijkt dat het elke dag vakantie is maar er moet ook gewerkt worden. Helaas kan ik mijn reis niet maken in mei vanwege de kindjes. Dus ik heb maandag mijn ticket omgeboekt; Joepieeee! Voor de mensen die mij nu al missen en al aan het aftellen zijn ik heb er 3 weekjes bijgeboekt zodat ik kan gaan reizen. Ik heb er lang over na moeten denken en zeker omdat ik veel van jullie mis en niet te vergeten C@S....

Maar C@S is volgend jaar ook weer en dit ga ik denk ik geen tweede keer doen. Ik heb mijn ticket omgeboekt tot 2 Juli en ik ga 2 Juni reizen samen met Tessa. We gaan van Capetown richting de Victoria falls en de reis duurt 3 weken. We zijn nu bezig om alles rond te krijgen! Eerst maar eens zien of mijn spaarpotje dit nog trekt anders wordt het komende weken leven op water en brood. Of er moeten mensen zijn die wat geld kunnen missen ;) hahaha.

Xxxxxxxxxxxxx Joy

  • 03 Mei 2013 - 19:02

    Janny De Blok:

    Leuk weer om te lezen Joy en je hebt gelijk dat je wat langer blijft. Dit is 'once in a lifetime' dus haal er alles uit :-) Groetjes van ons uit Ouddorp x

  • 05 Mei 2013 - 10:23

    Oom Adrie:

    Joy,

    Je vermaakt je daar wel zo te lezen.
    Stellenbosch is wel wat anders dan Stellendam!
    Geniet er nog van!

    mvg,

    oom Adrie & tante Lieneke

  • 06 Mei 2013 - 16:26

    Jan:

    Veel plezier, wij blijven wel wachten op je...

    Groetjes xxxxx Ma & Pa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joy

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 697
Totaal aantal bezoekers 22673

Voorgaande reizen:

06 Januari 2016 - 10 Maart 2016

Backpacken Maleisië en de Filipijnen

11 Februari 2013 - 11 Juni 2013

Kaapstad

Landen bezocht: