Weekendje Hermanus - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Joy Kreeft - WaarBenJij.nu Weekendje Hermanus - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Joy Kreeft - WaarBenJij.nu

Weekendje Hermanus

Door: Joy

Blijf op de hoogte en volg Joy

27 Februari 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Weekendje Hermanus

Op stage gaat alles zijn gangetje tot nu toe is het super leuk al moeten de kinderen nog aan ons wennen en ben ik hard aan het oefenen met alle namen onthouden. Vooral de wat jongere kinderen vanaf 9 jaar daar maak je sneller contact mee dan met de wat oudere kinderen omdat die vaak uit school naar hun eigen kamer gaan om even te relaxen na een dag school. De kleine kinderen gaan sneller uit school lekker buiten spelen om te voetballen. Tijdens ons gesprek met Guilia hebben we gekeken naar de feestdagen die er hier in Afrika zijn en eind Maart hebben de kinderen hier vakantie, dan is het de bedoeling dat wij aan het werk gaan want het is natuurlijk een weeshuis dus de kinderen zijn gewoon in het tehuis. Het zou leuk zijn als wij activiteiten aan kunnen gaan bieden voor de kinderen zodat we een soort van dag programma op kunnen gaan stellen dat lijkt ons echt een uitdaging dus daar moeten we echt even voor gaan zitten. Zo zouden we bijvoorbeeld een Hollands thema in kunnen brengen of een musea hier bezoeken, dat soort ideetjes. Ik vind Afrikaans echt super leuk als ze dat als huiswerk hebben, het lijkt echt veel op het Nederlands en ze vinden het allemaal leuk om te zien dat wij het gewoon kunnen lezen en vaak ook begrijpen omdat hun natuurlijk vaak de Engelse taal gebruiken.

Dinsdag zijn we na stage richting Camps Bay gegaan om Anna haar verjaardag te vieren. Het restaurantje heette ‘De Bungalow’. Hier hadden we eerst een gedeelte om lekker te loungen en daarna gingen we aan een lange tafel om daar met z’n allen te eten, echt een top locatie en erg gezellig.

We beginnen natuurlijk pas rond 3 uur met onze stage dus ’s ochtends is het nog een beetje zoeken wat we kunnen doen, maar hele dagen relaxen aan het zwembad word toch ook wel een beetje saai dus we zijn maar op pad gegaan, lekker richting de stad gelopen. Hier waren verschillende marktjes met vooral veel houtbewerkingen wat ze zelf maken en dan zie je vooral de big five voor bij komen wat hier in Afrika natuurlijk niet kan ontbreken en sleutelhangers met kraaltjes en ook wel kleding, armbandjes en toiletspulletjes net als wat je ziet op de Nederlandse marktjes. We zijn ook nog door Longstreet gelopen maar hier waren niet echt veel bijzonder e winkels. We hebben ook MR Price gevonden, dit is voor de mensen die de Primark kennen het zelfde concept, alles super goedkoop maar soms is de kwaliteit dan wel wat minder maar ideaal voor een zomers outfitje want ja hier schijnt nog steeds de zon, echt een vakantie gevoel dus als je wakker wordt, heerlijk wij hebben geen klagen hier. Op stage was er een nieuw meisje, Lindsey zij gaat ook de kinderen begeleiden tijdens het huiswerk uurtje want zij is vooral heel erg goed in Engels en kan het hierdoor beter uitleggen. Na werk hebben we samen met haar de mini taxi genomen. Je moet je voorstellen dat er een klein taxi busje langs de weg rijdt die volop loopt de toeteren en een man uit het raam schreeuwt of je richting Capetown wil. In zo’n busje proppen ze dan zoveel mogelijk mensen en daar betaal je dan maar 6 rand voor, dat is dus omgerekend 0,60 cent ideaal voor ons als studenten want heen kunnen we mee rijden met de schoolbus en terug nemen we gewoon de mini taxi dat scheelt ons weer om een auto te huren. We stappen dan meestal wel uit bij een druk kruispunt maar dan hoeven we alleen nog maar 5 minuutjes naar boven te lopen, hebben we onze work-out ook weer gehad voor die dag want we moeten een stevige helling op richting het hotel.

Donderdag was onze laatste dag alweer op stage van de week. Ik zag ook al erg uit naar het weekend om richting Hermanus te gaan. Donderdag avond ben ik om boodschappen geweest even wat wijn ingeslagen voor het weekend want op de planning stond dat we gingen braaien maar dan moest je

fles wijn al aangebroken aan het zwembad, was erg gezellig daarna zijn we richting Longstreet gegaan om lekker een avondje te stappen aangezien ik toch weekend had J We zijn Fiction ingegaan entree was hier wel 80 rand dat is zo’n 8 euro maar het was zeker waard voor je geld, ze draaiden vooral veel Techno maar de sfeer was goed, je zag hier ook een hoop toeristen dus dat was leuk om te zien, ook kon je heerlijk om het balkon een beetje chillen want het was super warm daar binnen. Rond een uurtje of 3 hadden we Clint gebeld dit is onze vaste taxi chauffeur, hij had ons heen ook gebracht en we hadden al gevraagd of we hem weer mochten bellen ’s nachts zodat hij ons op kon halen, en ook gelijk gevraagd of ze Ruben en Robert naar Blouberg konden brengen want die waren niet meer in staat om met de auto te rijden. Hier is het gewoon handig om een vast bedrag met de taxi chauffeur af te spreken want vaak ben je dan goedkoper uit dan dat de teller aan gaat. Clint kunnen we echt altijd bellen hij werkt soms gewoon 24 uur achter elkaar, maar hij is ook gewoon een taxi chauffeur die te vertrouwen is en waar je gewoon duidelijke afspraken mee kan maken en hierdoor loopt hij binnen want meerdere meiden hier bellen altijd hem dus hij komt wel aan zijn ritjes.

Vrijdag rond half 10 de wekker om nog de laatste dingen in m’n koffer te gooien en op naar Hermanus. We hadden rond 11 uur afgesproken bij de receptie en zouden met Claudio meerijden maar uiteindelijk reden we pas rond half 1 richting Hermanus, dit was zo’n 2 uur rijden. Wel gaaf want onderweg zie je langs de kant van de weg de Townships en dat is altijd wel indrukwekkend. Onze appartementen stonden echt aan zee dus we hadden een super mooi uitzicht. Omdat wij de eerste waren konden we ons appartementje uitkiezen en we hadden natuurlijk de grootste genomen. Boven had je dan een gedeelde kamer waar Hanneke en ik gingen slapen en aan de andere kant van de verdieping stonden 4 losse bedden met uitzicht op de zee. Aan de achterkant had je een patio waar we dan konden braaien en waar ook picknick tafels stonden en daar hebben we eigenlijk een beetje gewacht tot de rest kwam, ook hebben we het dorpje een beetje verkend en boodschappen gedaan zoals drinken halen. ’s Avonds gingen we met z’n allen braaien, dit was onze eerste braai hier in Kaapstad maar echt zo leuk. Jeroen is de eigenaar van 4exchange, de organisatie die dit weekendje had geregeld en die had voor ons al het vlees er op gelegd zodat wij langs de ‘buffet’ tafel ons eten konden opscheppen. Zo hebben we heel veel nieuwe Nederlandse studenten leren kennen wat natuurlijk altijd leuk is en de sfeer was echt heerlijk sommige hadden hun gitaar erbij gepakt en jaja we hebben zeker Voice talentjes in ons midden. Rond een uurtje of 11 zijn we naar een club gegaan met z’n allen, hier had je ook uitzicht over heel de kust en kon je op barkrukken aan de zijkant genieten van het uitzicht. De muziek was niet echt fantastisch maar de sfeer onderling was erg gezellig. Ze lopen hier trouwens niet achter met de muziek het is wel de top 40 van nu zeg maar dus we konden lekker swingen.

Zaterdag hadden we al rond 9 uur ontbijt al waren alleen de mensen nog maar wakker die gingen shark diven want die vertrokken rond half 10, wij hadden gekozen om te gaan paardrijden maar dat was pas rond half 5. Je had als optie om naar de markt te gaan, maar je kon ook over het strandpad langs de kust lopen. Als je dit pad zou nemen dan kwam je uiteindelijk bij Dutchies, dit was een soort strandtent waar je kroketjes kon eten. Wij hadden er voor gekozen om lekker te gaan lopen langs de kust. Hup water, zonnebrand mee en de toerist uithangen. Echt het uitzicht was waanzinnig, we hadden ook nog een kleine schildpadje gezien dankzij Folkert die had hem opgeraapt. Langs de kust kwam je zo af en toe een baai tegen waar de mensen lekker aan het zonnen waren en vooral ook veel surfers. Ook langs de kust staan gigantische huizen die zo uit kijken over Hermanus, nou ik weet wel waar ik ga wonen als ik met pensioen ga !!

Rond half 5 gingen we naar de paarden, met 14 meiden. De meeste waren gevorderd of hadden al eerder op een paard gereden maar ik nog nooit. We kwamen op een terrein waar allemaal paarden aan een hek stonden super zielig om te zien. Ik kreeg als paard Little John en moest er maar op gaan zitten, er werd niet eens verteld waar we heen gingen of hoe ik zo’n dier moet besturen haha maar uiteindelijk ging er 1 paard lopen en gingen we allemaal. Die van mij was heel eigenwijs en wilde elke keer maar eten maar mijn teugel was te kort dus moest elke keer voorover bukken om hem te pakken te krijgen en als de rest naar links ging bleef die van mij maar rechts lopen dus vond het dood eng, er was totaal geen overzicht of controle en we gingen zo een drukke weg over en een helling af waardoor het net leek of ik er af gleed. Ik vond het helemaal niks en had tegen die man gezegd dat ik het dood eng vond omdat het mijn eerste keer was. Uiteindelijk ging die van mij galopperen en hun maar zeggen pull pull maar ik had geen idee want dat beest stopte niet eens nou dat was echt bloed zweet en tranen voor mij dus heb amper kunnen genieten van het uitzicht. Uiteindelijk over het strand was het super mooi en liep die van mij heel ontspannen totdat hij andere paarden zag rennen wilde hij er ook vandoor nou echt niks voor mij haha eens maar nooit meer.

’s Avonds hebben we pasta gegeten bij het kampvuur en de meeste zijn lekker daar gebleven, ik kon het niet opbrengen om nog een keer te gaan stappen dus ben lekker op tijd naar bed gegaan. Zondag zijn we lekker het terras op gegaan want Nina waar wij met mee reden ging kajakken. Rond een uurtje of 1 gingen we terug langs de kust rijden en hadden we op de planning staan om bij de pinguïns te gaan kijken bij Betty’s Bay, dit was echt gaaf om te zien en zeker het feit dat pinguïns hier in Afrika ook zijn. Vanaf een brug kon je ze dan fotograferen was echt een leuk gezicht zo al die pinguïns, het leek wel of de meeste voor je gingen poseren. Daarna zijn we door gereden naar de chitas want die wilde we heel graag zien maar bij aankomst ging die al bijna dicht. Van een afstandje zagen we dat ze vast lagen aan een touwtje en we hoorden van anderen dat het best duur was en je dan wel op de foto kon maar met een begeleider er naast dus toen zijn we lekker door naar huis gereden. ’s Avonds hebben we als afsluiter nog lekker een hapje gegeten bij JC’s bar om het weekend met z’n allen af te sluiten.

Een warme zonnige groet vanuit Kaapstad xxx

• 27 Februari 2013 - 13:22

Pa & Ma:

Nou Joy dat was weer een mooie week,leuke foto.s.fij dat je het zo naar je zin hebt en dat je je eige niet verveelt, tot horens

xxxx van thuis

• 27 Februari 2013 - 13:51

Jackie:

Super leuk meis! Lekker genieten daaaar! xxx

• 27 Februari 2013 - 14:03

Liliana:

Heey Joy,
    Klinkt goed allemaal! Geniet ervan hee:D
    xxx

• 27 Februari 2013 - 15:01

Mariska:

Hee lieve Joytjee!

Heel leuk om je verhaal weer te lezen! Wat beleef jij daar geweldige dingen zeg! Enjoy!! Kusss

• 27 Februari 2013 - 20:20

Ria Van Den Nieuwendijk:

hoi joy

grappig verslag over dat paard, ik zie het helemaal voor me.
    je hebt al veel gezien en meegemaakt in die paar weken, en wij zien gelijk ook hoe mooi Africa is
    door je foto's.
    nog heel veel plezier daar groetjes Fam van den nieuwendiekjes

• 28 Februari 2013 - 09:59

Christa:

hahaha Joy, super geweldig om te lezen!!! Echt op dat paard, dat had ik willen zien. Had in me broek gepiest van het lachen :D hahahah! geniet ervan lieffie!!

xx

• 02 Maart 2013 - 19:10

Connie:

Leuk verslag van je week weer!! Zo te zien en te lezen heb je het goed naar je zin.. Wacht weer op je volgende verslag! Groetjes uit Ouddorp

• 05 Maart 2013 - 14:00

Angela Grinwis:

Leuk verslag joy!!:-) Groetjes uit stellendam