De tijd vliegt voorbij... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Joy Kreeft - WaarBenJij.nu De tijd vliegt voorbij... - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Joy Kreeft - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt voorbij...

Door: Joy

Blijf op de hoogte en volg Joy

11 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het is vandaag alweer 11 Maart dus dat betekent dat ik alweer een maandje in Kaapstad zit. De tijd vliegt als je het naar je zin hebt dat is duidelijk! Ik moet er niet aan denken om nu terug te gaan naar het koude kikkerlandje want hier is het zo’n 30 graden komende dagen. Vorige week maandag was het ook zo warm en is zelfs in de zon 42 graden gemeten. Op stage aangekomen mochten de kinderen ook gelijk het zwembad in duiken om af te koelen. Normaal gesproken mogen ze alleen in het weekend zwemmen bij mooi weer. Ze vroegen of wij ook mee gingen zwemmen maar ik had geen zwemkleding bij me maar in het vervolg ga ik dat zeker een keer doen. We hebben één jongetje op stage die heeft wat last van overgewicht en ik heb afgesproken met Uncle Jeff om samen met hem iedere dag wat oefeningen te gaan doen zodat hij wat meer in beweging komt. Sport is hier heel belangrijk in Afrika en hij wil heel graag voetballen maar dan moet hij wel wat aan zijn overgewicht en conditie gaan doen. Ik heb gewoon wat oefeningen verzonnen zoals rennen, de trap op en af rennen en armoefeningen, ik doe zelf ook mee zodat ik ook mijn dagelijkse work-out hier heb want heb mijn hardloopschoenen wel braaf mee genomen maar nog niks mee gedaan.

Hij mocht daarna een duik nemen in het zwembad en voor hem zou het fijner zijn als hij samen met mij kan zwemmen zodat ik samen met hem oefeningen kan doen dus ik denk dat ik mijn bikini maar daar achter laat in geval van nood dat als ze mogen zwemmen ik dan mee kan in het water. Woensdag ben ik met de kinderen die ik begeleid tijdens het huiswerk naar de bibliotheek geweest, ik heb ze nog nooit zo zien stralen terwijl ze een boek aan het uitzoeken waren. Ze moeten allemaal 1 Engels boek en 1 Afrikaans boek al viel dat een beetje tegen. De kinderen hier houden totaal niet van Afrikaans omdat ze dat erg moeilijk vinden terwijl het voor ons als Nederlanders heel makkelijk te lezen is. Ik heb daarom maar voor ieder wils wat Afrikaanse boeken gezocht. Ook hier kunnen ze hun boeken 2 weken houden en daarna eventueel verlengen.

Donderdag was Eveline haar verjaardag en zijn we op zoek gegaan naar een Blender want die wilde ze heel graag voor haar verjaardag. Ze hebben hier een hele grote Shopping mall waar je haast verdwaald zo groot. We zijn een winkel binnen gegaan met meubels en gevraagd waar we een Blender konden vinden en hij heeft ons meegenomen naar buiten en de Game aangewezen, dit lijkt op een soort Macro en daar hadden ze inderdaad verschillende Blenders. Het is zo leuk hier want net als die meneer, die zegt je niet de weg zoals in Nederland maar die loopt dan helemaal met je mee en zeker als je zegt dat je uit Nederland komt. Hier is het gebruikelijk dat nadat je hebt afgerekend dat je je bon laat zien en wordt je tas gecontroleerd. We hadden inpak papier gekocht om de Blender in te pakken dus ik vroeg of ze plakband voor ons hadden en toen mochten we gewoon ons cadeau inpakken en hadden hun plakband geregeld. Het verbaasd mij elke dag opnieuw hoe vriendelijk ze hier zijn en hoe behulpzaam al moet je nog altijd goed op je hoede zijn want er heerst hier natuurlijk ook veel armoede.

Op stage gingen de jongste 4 jongens trainen, ik had gevraagd of ik mee mocht. We gingen naar een voetbalveldje hier in de buurt zonder doelpalen of iets en daar moesten ze eerst een paar rondjes om het veld rennen. Ze zijn hier heel erg van het sporten en Uncle Jeff zei dat als ze stopten dat ze nooit een goede voetballer zullen worden en ook niet mee konden doen met de wedstrijd van zaterdag. Daarna is hij met de jongens gaat trainen met de bal en de laatste 3 kwartier hebben we een partijtje gespeeld en ook ik was van de partij al bakte ik er natuurlijk niks van op me slippers dus ben maar mee gaan voetballen op mijn voeten, typisch Afrikaans ;)

Het is leuk om te zien hoe die kinderen op gaan in het voetballen en als ze dan een goal maken dan zeggen ze; ‘It’s me Messi’ of ‘I’m the best like Ronaldo’, echt geweldig! Daarna moesten ze gelijk hun voetbalkleren in de was doen en als het de volgende dag niet netjes schoon in hun kast lag dan mochten ze geen wedstrijd spelen dus ze worden hier heel erg getraind om een goede voetballer te worden. ’S Avonds zijn we uiteraard op stap gegaan, het was tenslotte donderdag en bijna weekend!

Vrijdag werd ik wakker door de regen, ik dacht eerst dat onze huisgenootjes zich verslapen hadden en nog onder de douche stonden maar het regende gewoon zo hard buiten. Ik heb mijn lange broek, dichte schoenen en mijn regen jack aangetrokken en zo naar stage gegaan. De kinderen hier dragen dan gewoon sjaals en handschoenen omdat ze het koud vinden wat ik me totaal niet kan voorstellen want ook al regende het ik had het bloed heet. Ik zat mij echt te bedenken hoe ik deze dag ging doorkomen want de meeste zeiden al zal ik een bed voor je neer zetten dat gaan we lekker slapen met z’n allen. De meeste zijn moe van school en gaan het liefst lekker liggen op bed en uitrusten. Na het eten hebben wij twister uit de kast gepakt en dit neergelegd in het lokaal. Eerst hebben we vooral met de wat kleiner e twister gespeeld maar uiteindelijk kwamen er steeds meer en werd het gewoon een wedstrijdje wie de volgende was die tegen elkaar ging. Echt zo leuk om die kinderen zo te zien met elkaar en zelf ook mee te doen en lekker vals spelen door het extra moeilijk te maken voor je tegenstander. Ook hebben ze hier spelletjes zoals Mikado en Mens erger je niet dus ik heb me prima vermaakt tijdens deze regenachtige dag. ’S Avonds hadden we een braai van Eveline omdat ze haar verjaardag vierde, dit was echt super gezellig. Bij het zwembad heb je een braai staan die je kan huren om lekker met z’n allen te braaien.

Zaterdag zijn we naar Houtbay gegaan, hier heb je een marktje waar je veertjes in je haar kan laten zetten dus wij met de taxi er naar toe betaalden we nog zo’n 25 euro voor met z’n vieren achteraf bleek dat dit veel te veel was omdat hij een omweg had genomen via de kust maar het uitzicht was prachtig dus het was het wel waard. Blijkbaar waren we aan de verkeerde kant van Houtbay afgezet en waren er maar enkele kraampjes. Bij de haven aangekomen zagen we ineens 3 zeehondjes in de haven zwemmen echt geweldig om te zien dat ze ook echt voor de foto gaan poseren en daarna kregen ze vis die ze helemaal op het water kapot gingen slaan. Er stond aardig wat wind dus we zijn eerst maar een restaurantje op gaan zoeken want de meeste moesten nog ontbijten dus het werd een late brunch. Het is echt een vissersdorpje dus ook het ‘Lekkerbekkie’ kon hier niet ontbreken. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de calamari met friet en deze gedeeld met Joan. Hier krijg je dus een bakje friet en daar gooien ze die vette calamari boven op dus het was niet echt smakelijk. Daarna wilden we naar het strand maar het waaide zo hard dat iedereen het steen koud had. We wilden een taxi terug nemen naar Camps Bay maar uiteindelijk zagen we een bus en die bracht ons voor 12 Rand dus dat is €1,20 naar Camps Bay. Daar hebben we lekker tegen een muurtje aangezeten want er lag niemand op het strand vanwege de harde wind en de vlag hing ook uit dat er niet gezwommen mocht worden. Terug hebben we de mini taxi genomen nou normaal met de taxi ben je zo’n 10 euro kwijt naar Kaapstad terug en dit was echt maar 1 euro dus ideaal en hij stopte bij het station en toen vroegen we of hij ons naar het hotel kon brengen en dat deed hij nog ook dus hebben we hem nog maar een extra fooitje gegeven.

’S Avonds zijn we lekker Sushi gaan eten, eindelijk had er al trek in voordat we vertrokken naar Kaapstad. Voor nog geen 12 euro kon je onbeperkt Sushi eten al is het hier wel zo dat je gelijk 8 stukjes van hetzelfde krijgt dus na 1 keer bestellen zat mijn buikje al aardig vol maar met zo’n grote groep was het erg gezellig en daarna maar weer op stap naar de Zula bar, eerst wat gedronken bij een barretje want er was nog niemand binnen en daarna mochten we gratis naar binnen omdat er een live bandje aan het optreden was en daarna op naar boven om te feesten al bleek het daar heel rustig te zijn dus zijn we maar weer geswitcht naar onze standaard kroeg ‘De Dubliner’. Genoeg gestapt voor de hele maand want zondag eerst maar eens flink uitgeslapen en daarna met z’n allen heerlijk aan het zwembad gelegen. Ik kan er geen genoeg van krijgen , alleen moet ik heel erg op mijn geld gaan letten want het gaat zo hard als je elke keer maar gezellig mee uit eten gaat, op stap etc. Maar ik ben maar één keer in Kaapstad dus ik moet er van genieten al moet ik er nog niet aan denken om naar huis te gaan, sorryyyyyyy!

Kus vanuit de Best Western Cape Suites Hotel.

  • 11 Maart 2013 - 16:05

    Addy:

    hai Joy
    weer leuk om te lezen wat je daar allemaal beleefd.
    wat betreft het weer, ik zou het ook wel weten, voorlopig niet terug komen, het vriest hier weer gewoon brrrrrrrr.
    nog veel plezier.
    van luijkjes xx

  • 12 Maart 2013 - 04:30

    Jan:

    Wat een verslag weer, hoe is het met jouw kilootjes,kun je ze er nog af houden.
    Ik heb nu nachtdenst maar buiten is het niet normaal ho koud dat het is, dan kun je maar beter daar zitten.En ja het geld....zuunig an en niet te veel fooi geven.
    Nou ik ga een hapje eten,groetjes

    xxxxx Pa

  • 12 Maart 2013 - 22:02

    Gielia:

    Hé Joy,

    Leuk om via deze site van je op de hoogte te blijven. Wat een super ervaring moet het zijn! Je geniet volop. We wensen je nog veel plezier en lezen je nieuwe verslagen wel weer.

    Groeten René, Gielia, Nina en Sophie

  • 17 Maart 2013 - 20:05

    Nellie:

    Hoi Joy,

    Ik heb je verslag gelezen heel leuk. Je hebt het goed naar je zin zo te lezen geniet er van.
    We blijven je volgen.

    Groetjes Wim en Nellie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joy

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 407
Totaal aantal bezoekers 22677

Voorgaande reizen:

06 Januari 2016 - 10 Maart 2016

Backpacken Maleisië en de Filipijnen

11 Februari 2013 - 11 Juni 2013

Kaapstad

Landen bezocht: