Stage & Afrikaanse carnaval - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Joy Kreeft - WaarBenJij.nu Stage & Afrikaanse carnaval - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Joy Kreeft - WaarBenJij.nu

Stage & Afrikaanse carnaval

Door: Joy

Blijf op de hoogte en volg Joy

20 Maart 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Deze week was weer erg leuk op stage. Ik had mijn bikini meegenomen want het moet er toch een keer van komen dat ik het zwembad in ga duiken. Dinsdag mochten we dan eindelijk het zwembad in voor een klein half uurtje want daarna was het alweer tijd om te lunchen. Het was echt leuk om met die kids het water in te duiken. Ik draag dan wel een hempje omdat ik het in mijn bikini niet echt een prettig idee vindt omdat er toch wel meer jongens zijn en waarvan de meeste al aan het puberen zijn dus het is voor mijn eigen veiligheid. Ook de jongste van 9 draagt een badpak en het andere meisje van 12 draagt vaak ook een shortje en een t-shirt.

Verder was het vrij rustig tijdens studietijd. De kinderen zijn aan het einde zeg maar van hun blok dus hebben weinig tot geen huiswerk meer. Sommige kinderen mochten in hun boek lezen die ze bij de bibliotheek hadden gehuurd en anderen worden aan het werk gezet om te oefenen met wiskunde of Afrikaans. Donderdag ben ik niet mee geweest naar de training maar ben ik bij de 2 meiden gebleven dit vonden ze wel gezellig. Ik ben samen met hun een tekening gaan maken met markeer stiften. Uiteindelijk heeft Mirelle voor mij een tekening gemaakt met mijn naam en die mocht ik mee naar huis nemen. Ik wilde de tekening vast leggen op mijn telefoon en dan staan ze allemaal van ‘woooow’ heb jij een iphone. De meeste gewilde telefoon hier in Zuid-Afrika is toch wel de blackberry die zie je overal voorbij komen op de reclame borden. De meisjes wilden met mij op de foto erg leuk en later ook met 2 jongens die gingen poseren voor mijn camera.

Doordat ze nu weinig tot geen huiswerk hebben en de oudere vooral toetsen afleggen stonden we ook vaak voor niks bij school. Maandag hebben we 20 minuten staan wachten maar bleek dat ze al eerder uit waren dus wij hadden Guilia gebeld en die vroeg ons om te komen met de mini busjes. Dit gebeurde ons drie keer deze week dat we daar stonden en ze al naar huis waren. Er zit altijd een soort van bewaakster voor de school en die herkend ons al en ze vertelde dat de witte bus 5 minuten geleden was vertrokken terwijl wij netjes om 14:55 bij school stonden maar ze waren dus al om 14:50 uit en als Uncle Gorden hun op komt halen die is altijd netjes op tijd dus was hij gewoon zonder ons weg gereden. Wat we dan doen is de mini bus richting Lawrence House pakken.

Ook zijn we deze week Levia en Tommy wezen supporten. Zij zitten op Holi Cross en vanuit alle katholieke scholen gingen ze rennen op een atletiek baan. Wij zijn daar heen gerede met de jongste kindjes om hun te supporten. Je had hun gezichtjes moeten zien, die straalde helemaal dat wij kwamen kijken echt geweldig. En die kinderen kunnen rennen echt ongelooflijk hoe snel daar stond ik echt van te kijken van die kleine meisjes die dan ineens voorbij sprinten. Dit was echt een ervaring rijker om dit eens mee te maken.

Vrijdag waren we rond half 1 al naar stage gegaan en ik vroeg of we ook konden poolen. Ze hebben ook een pool tafel staan en ja ze hadden ballen en een keu dus ben ik gaan poolen, nou ik heb misschien 2 keer gewonnen van de 10 keer dat ik heb gespeeld. Ze zijn hier echt super goed in allerlei spelletjes, in voetbal maar zelfs ook in poolen. Op een gegeven moment vroegen de kleintjes of ze mochten zwemmen want in de ochtend had het flink geregend maar daarna kwam het zonnetje weer door. Ze hadden mijn bikini aan de waslijn zien hangen dus ik was natuurlijk gelijk weer in trek om het zwembad in te duiken maar eerst wilde Patrick met mij poolen, hij is een jaar of 15 echt leuk en ik had nog gewonnen ook. Daarna heb ik hem gevraagd of die ook mee het zwembad in ging. Ik had als idee om het spelletje te doen dat ik iemand op mij rug nam en Patrick nam ook iemand op zijn rug en dan moesten de bovenste elkaar er af duwen. Nou dit heb ik geweten ik heb al heel het weekend erg last van mijn nek en rug dus ik ben weer terug bij af met mijn nekklachten, misschien moet mijn fysio toch maar een ticket nemen naar Kaapstad want ik ken hier geen mensen die de opleiding fysiotherapie volgen maar gelukkig kan Jessy goed masseren en is Joan heel lief voor me met haar ibuprofen en Voltaren pillen dus daar heb ik heel het weekend op geleefd.

Zaterdag ochtend zijn we naar de Old Biscuit Mill Market geweest in Woodstock. Dit lijkt van de buitenkant een grote fabriek maar als je dan binnen loopt kom je op een groot plein uit en rechts van je zie je 2 grote tenten met allemaal eet en drink kraampjes en links van je zijn allerlei winkeltjes en boetiekjes met kleren etc. Wij zijn eerst de rechterkant opgegaan nou dan kijk je echt je ogen uit. Overal kraampjes waar ze vers je eten en drinken bereiden. Er was ook een Nederlands kraampje met kroketten en poffertjes, maar ik heb een vers broodje gescoord met Pesto, rucola, mozzarella, tomaat en coburgham. Het ziet er heel gezellig uit en super druk, je kan bij ieder kraampje wel dingetjes proeven zoals zelfgemaakte pesto of chocolade koeken. In het midden hebben ze een lange rij met picknick tafels waar iedereen met een biertje of een wijntje in de hand gezellig zit te kletsen. De sfeer is heel gezellig om mee te maken. Deze markt kun je alleen bezoeken op de zaterdag en is ideaal als je een kater hebt om daar eens flink te ontbijten althans dat heb ik als tip meegekregen want ik was vrijdag lekker op tijd naar bed gegaan.
’s Middags hebben we lekker aan het zwembad gelegen en rond 5 uur hebben we de taxi genomen naar Greenpoint dit is zo’n klein kwartiertje rijden. We werden afgezet bij het stadion dus ook die heb ik op de foto gezet. Ik ben van plan om binnenkort een wedstrijdje daar te gaan kijken gewoon om de sfeer te proeven. Hier begon om 19:00 de optocht van Zuid-Afrikaanse carnaval en aangezien ik van Carnavallen hou kon dit zeker niet ontbreken op mijn lijstje. We waren al extra vroeg gegaan om een goed plekje te bemachtigen en dit was gelukt, voor ZAR hotel stonden we langs de dranghekken met een dj op de achtergrond, wat wil je nog meer?? Één en al genieten dus al werd het behoorlijk koud in een hempje. Maar de toch heeft de kou weggenomen en het was echt gaaf om een carnavals optocht mee te maken. Ook hier maken ze mooie wagens zoals dranken, olifanten en vele dansende Afrikaanse mensen achter de parade echt de moeite waard. Op een gegeven moment werd het erg koud en had ik niet zo’n goed zicht meer op de parade dus ben ik bij ZAR naar binnen gegaan voor een lekkere koude Savana, die drink ik hier trouwens echt veel dit is een soort Corona alleen hier noemen ze het een cider. Na ZAR zijn we naar Cubana gegaan dit is een soort van lounge club waar ook gewoon nog mensen zaten te eten dus eigenlijk kon er wel gedanst worden tussen de tafels en stoelen door, dit was wat minder vanwege het ruimtegebrek maar de muziek was zeker wel chill.

Zondag heb ik lekker uitgeslapen en daarna heerlijk aan het zwembad gelegen met de rest van de groep. En rond een uurtje of 4 zijn we met de taxi naar Cannel Walk geweest dit is echt een gigantische Shopping Mall echt ik heb mijn ogen uitgekeken. We waren ook met de jongens op stap dus we hebben maar een vast punt aangewezen zodat ieder zijn eigen weg kon gaan want dat leek ons wel t verstandigst. In het midden van alle gangen heb je een gigantische fast food keten waar je uiteraard de MAC, Subway, KFC en al dat soort zaken treft het lijkt wel één groot fast food paradijs en zeker voor kinderen want rondom kan er ook gespeeld worden.

Toen we uitgewinkeld waren wilden we een taxi nemen en die stonden volgens Erik bij uitgang nummer 3 maar daar was dus geen taxi te bekennen. We hebben wat rond gelopen en uiteindelijk taxi’s van hier uit de buurt gebeld en die konden binnen 20 minuten pas aanwezig zijn om ons op te halen dus hebben we gezellig met z’n allen; ‘Ik ga op reis en ik neem mee’ gespeeld om onze tijd te verdoen. Deze week wordt een korte week op stage, de kinderen hebben nog steeds examens en donderdag is het een nationale feestdag genaamd ‘Humans write day’ en ze zijn ook vrij op vrijdag van school dus de rest van de meiden zijn vrij maar bij ons moet er gewerkt worden maar we hebben op de planning om lekker met de kids naar het strand te gaan of andere leuke dingen te doen maar dit gaan we overleggen met Guilia en kijken wat voor budget er voor de kinderen mogelijk is dus jullie horen van mij hoe deze week er uit gaat zien met de kids :D

xxxxxxx

  • 20 Maart 2013 - 18:45

    Jerry:

    Ben blij dat je het naar je zin hebt! Geniet er nog van!! Xxx liefss

  • 20 Maart 2013 - 19:02

    Angela Grinwis:

    Wauwie carnaval daar leuk!! Het was weer een leuk verhaal om te lezen!! Benieuwd naar je volgende verslag!

  • 20 Maart 2013 - 19:26

    Connie Born :

    Hoi Joy ik heb weer met plezier je reis verslag gelezen! Fijn dat je het zo naar je zin daar hebt. Geniet er maar lekker van!! Groetjes uit ouddorp!!

  • 20 Maart 2013 - 20:19

    Lisa:

    Joy!
    Carnaval is altijd goed natuurlijk!! Hahaaa fijn dat je 't zo naar je zin hebt :D
    I miss youuuu xxxx

  • 21 Maart 2013 - 13:14

    Jan:

    Hoi
    Gisteren lekker geskyped, jij zon hier sneeuw (om half 9 a.m), leuk verslag , maar als jij draken aanziet voor dranken ga ik me toch een beetje zorgen maken, eerst maar eens op de weegschaal, als ze de die er kunden vinden? want het is volgens mij allleen maar feesten.

    Gr.Ma & Pa

  • 10 April 2013 - 16:06

    Janny De Blok:

    Beetje laat met lezen, maar ik heb er toch van genoten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joy

Actief sinds 13 Jan. 2013
Verslag gelezen: 622
Totaal aantal bezoekers 22680

Voorgaande reizen:

06 Januari 2016 - 10 Maart 2016

Backpacken Maleisië en de Filipijnen

11 Februari 2013 - 11 Juni 2013

Kaapstad

Landen bezocht: